zaterdag 10 februari 2018

[TNM] Een laagje olie op je pindakaas

The New Motion. 

Elke EV rijder kent 'The New Motion' oftewel TNM. Voor veel mensen is hun laadpas de eerste en enige laadpas die ze kennen en gebruiken in Nederland en ook daarbuiten. Dat is ook niet zo vreemd, met deze populaire laadpas laad je op inmiddels meer dan 64.000 laadpunten in Europa en dit aantal stijgt nog dagelijks. Ze hebben mede daarom dan ook meer dan 100.000 leden.

Daarnaast is hun prijsstelling duidelijk: Bezit van de laadpas is gratis. Voor elke laadsessie berekenen ze de kostprijs + €0,35 voor TNM tot een maximum van 20 laadsessies per maand. Hoewel de meeste mensen veel minder laden gaat het vaak om het idee dat de kosten voor zo' n TNM laadpas nooit meer dan €7,- per maand zullen bedragen. Sinds het eerste uur van de allereerste EV's plaatsen ze laadpalen met de bekende hartjes-borden en hebben ze menig hart van EV rijdend Europa veroverd.

Pindakaas


Kortom, wie is er niet groot mee geworden?  Voor mij is The New Motion de pindakaas op de boterham van de EV rijder. Iedereen kent het, iedereen gebruikt het. Iedereen houdt ervan. Al langere tijd.

Olie


Als je pindakaas te lang laat staan ontstaat er een klein olielaagje bovenop de substantie wat daarvoor nog een lekker smeerbare pindakaas was.  Je kunt dit dan wel gaan mengen, maar de pindakaas wordt toch nooit meer zo smakelijk als daarvoor. En dat is precies wat er 12 oktober 2017 gebeurde. The New Motion werd overgenomen door Shell. De grootste -kleine- EV speler verkocht zijn ziel aan misschien wel  de grootste vervuiler van deze planeet. Het contrast kon haast niet groter. Naast diverse EV rijders van het eerste uur die meteen hun laadpas doorknipten bij het horen van dit nieuws kan je nog uren doorgaan over wat je hier ethisch van vindt. Maar dat bewaar ik wel voor een andere post.

Nee, TNM-ceo Sytse Zuidema heeft tenslotte samen met Shell ons verzekerd dat TNM zelfstandig blijft opereren binnen de Shell groep, en ze gaan extra investeringen doen met het geld van Shell. In zekere zin zou je dus kunnen zeggen dat het Shell geld nu eindelijk verstandig besteed gaat worden. Toch?

De gemiddelde EV rijder zeurt dus niet, roert de pindakaas even goed door elkaar en smeert weer verder. Maar hoe langer de pindakaas over datum is, hoe meer olie er op de pindakaas ontstaat. En hoe minder lekker hij begint te smaken. Hoe vaak je hem ook door roert.

Woorden en daden


Het belang van de EV rijder heeft voor TNM altijd centraal gestaan, in woord en daad. Maar er lijkt sinds de overname een andere wind te waaien en het beleid verandert. Dat merk je aan kleine dingen. Zo tweeten ze nu bijvoorbeeld over clean fuel en petrol en plaatsen geen nieuwe (eigen) laadpunten meer. Waar ze daarvoor nog top afnemer waren bij diverse laadpaal producenten zijn de orders vrijwel opgedroogd en blijven ze uit. De grote extra investeringen zien we dus niet gebeuren.

Strategie


Als iemand met een ICT achtergrond kreeg ik bij dit nieuws direct een meewarig WordPerfect 5.1 gevoel. Shell koopt TNM en doet niets meer aan groei of aan investeringen. Ze laten TNM doodbloeden waarbij ze ondertussen mooie sier maken met hun (gekochte) groene imago. Ik hoop écht dat ik het mis heb.

Forse Prijsverhogingen Duitsland, tot maarliefst 57x (!) duurder.


Sinds 1 februari 2018 heeft The New Motion haar prijzen in Duitsland 'aangepast'  zoals ze zelf zeggen. En inderdaad, er zijn een aantal laadpalen een paar cent per kWh in prijs gedaald, zoals die van EnwB. Helaas kent 'aangepast' ook een andere richting, en daarover wordt niet gecommuniceerd. En dat is een slechte zaak. 

Nu moet gezegd worden dat Duitsland een ingewikkelde laadmarkt is. Met meer dan 600 stroomnetwerken is het op z'n zachtst gezegd nogal rommelig. Gelukkig ontstaan er steeds meer roaming overeenkomsten en kun je met 1 pas bij steeds meer laadnetwerken terecht. TNM speelt hierbij een aanzienlijke rol. 

Helaas werken ze in Duitsland veel met tijd-tarieven. Hoewel dit een zeer oneerlijk systeem is (een Nissan Leaf laad bijvoorbeeld 3x zo langzaam dan een BMW i3) betaal je op die manier  ook meer in de winter omdat laden bij kou langer duurt. 

Dit heeft te maken met een oude energie wet die zegt dat alle verkochte energie die per kWh wordt afgerekend met een ge-ijkte meter moet worden vastgesteld. Aangezien dit dure dingen zijn, besloten de meeste providers dan maar een tijdstarief aan het laadpunt te koppelen om zodoende zonder deze  meter toch hun energie te kunnen verkopen. 

In de rest van Europa gebruikt men vrijwel overal een tarief per eenheid (per kWh dus). De meeste laadpas providers lostten dit probleem daarom creatief op door een gemiddelde laadsessie te nemen en dmv  een globale schatting een kWh prijs vast te stellen.  Bij bijna alle laadpunten waren de gemiddelde prijzen voor een laadsessie zodoende zo tussen de 30 en 40 cent / kWh en dat is eigenlijk in heel Europa wel een redelijk geaccepteerd tarief voor normaal laden aan een laadpaal.

50 liter benzine: 4400 euro alstublieft. 

Maar stel je nou voor dat een liter euro loodvrij ineens €88,- zou kosten. Dat zou niemand accepteren. 
Niemand zou dat ervoor betalen. Toch is dat exact wat hier gebeurt. Direct onder je neus.

Het overgrote deel van de ongeveer 2000 laadpalen in Duitsland waar je met met een pas van TNM kunt laden zijn sinds 1 februari in prijs verdubbeld of tot maarliefst verzevenenvijftig-voudigd.  U leest het goed. 57x zo duur dan elders of dan voorheen. 

Je kunt zelf de prijzen checken op My TNM  en bijvoorbeeld vergelijken met Plugsurfing

Meer dan 2,10 euro per bijgeladen kilometer


Het kan dus zomaar gebeuren dat je je 20kWh Nissan Leaf om 20.00 aan deze laadpaal hangt, betaalt met de TNM pas en de volgende dag om 08.00 weer loskoppelt. Wat in Nederland heel gebruikelijk is en ongeveer €7,- kost,  blijkt in Duitsland ineens €252 te kosten. (willekeurige TNM laadpaal - nieuw tarief €0,35 / minuut). 

Bizarre toestanden. 

Daar had je ook een heel mooie hotelkamer voor kunnen boeken. Als je de auto tenminste aan een TNM paal ernaast had gehangen. Want dan betaal je ineens €4,40 voor exact dezelfde hoeveelheid  energie. (0,22 / kWh).

Kortom in dit simpele voorbeeld zie je al dat je bij de ene laadpaal 57x zo veel kwijt bent als bij de andere. Bij andere providers zie je ook wel verschillen maar deze zijn lang niet zo extreem als bij The New Motion.

Tarieven

De nieuwe tarieven van TNM in Duitsland:

TNM paal      €0,28-€0,50 / kWh of 33-35 cent / minuut
Innogy:           €0,56 / kWh
Has.To.Be :    €6,- / uur
EWE:             €0,48 / kWh
LadeNetz:      €1,19 per sessie + €0,44 / kWh + €0,02 / minuut. 
E.on               €0,33 / Minuut

Ter vergelijking, Plugsurfing: 

TNM paal      €0,37/kWh
Innogy:           €0,31 / kWh + €0,02 / min
Has.To.Be:     €6,- / uur
E.on               €0,16 / Minuut

Oorzaak

Hoe kan dit nu gebeuren? Volgens TNM zélf komt dit doordat de exploitanten de prijzen flink verhoogd hebben. Als dit waar is, dan is dat wel bijzonder slecht uit onderhandeld. Een laadpas provider die je met droge ogen bij laadpaal A €4,40 kan rekenen en bij laadpaal B een factuur van €240 verstuurt voor dezelfde hoeveelheid energie is in mijn ogen niet geloofwaardig. Natuurlijk heb je ook wel extreme uitschieters bij de concurrentie, maar daar zijn de verschillen véél kleiner.

Wat te doen in Duitsland? 8 Tips


Tip 1)  Vermijd palen met tijdstarieven, behalve als je auto op 3-fase 32A (22kW) kan laden zoals de Renault Zoe of de BMW i3. Twee uurtjes aan een laadpaal met bijv €0,10 / minuut staat dan gelijk aan ongeveer  €0,36 / kWh. Daarna direct weghalen!

Tip 2) Ken je auto.  Bij auto's die werken met lagere snelheden zoals 1x32A (7,4kW) of 1x16A (3,7kW) stijgt de prijs per kWh in dit voorbeeld naar respectievelijk €0,72 of zelfs €2,16 per kWh. Ligt de kWh/minuut prijs hoger dan kunnen deze bedragen nog véél hoger uitvallen.  Rijdt je dus een Tesla zonder dual charger, een iMiev of een Nissan Leaf, vermijd deze dingen dan snel en zoek een andere laadpaal. Oppassen dus!

Tip 3) Gebruik gratis of donatie-laadpunten zoals snelladers van LIDL, Community chargers, ALDI Sud etc. Te vinden op o.a. de Goingelectric Routeplanner

Tip 4) Check ALTIJD je route en wat voor soort laadpalen je onderweg tegenkomt. Zowel bij GoingElectric, Plugsurfing, Chargemap en The New Motion. Sorteer waar mogelijk op prijs. Controleer welke prijzen je bij de doorgaans regio-gebonden aanbieders aantreft. Check de gratis laders langs je routes en schroom niet om een ommetje van 15km op je route in te plannen om je €20,- bij de supermarkt uit te geven in plaats van aan LadeNetz terwijl je gratis je kWh's laadt.

Tip 5) Neem meer laadpassen mee. Probeer bijvoorbeeld eens een pas van de LMS familie zoals bijvoorbeeld een pas van Ecotap of NL Mab. Die werken steeds vaker op Duitse laadpunten en hebben gunstiger tarieven. (zie o.a. mijn laadpastop10.nl voor voorbeelden) 

Tip 6) Probeer een flatrate laadpas te bemachtigen, zoals sommige Duitse providers al doen (Entega unlimited AC voor €40 / maand) of een pas met vaste AC tarieven zoals voor BMW rijders de 'ChargeNow'  pas. Je kunt ook je route plannen met bijvoorbeeld alleen maar snelladers van Allego waarbij je per sessie €7,50 kwijt bent. 

Tip 7) Misschien wel de belangrijkste. Dien een klacht in bij TNM over de tarief verschillen en de hoogte van de tarieven bij onze Oosterburen. Dat kan heel makkelijk per mail. Samen bereiken we meer.

Tip 8) Blijf deze blog volgen! En eet meer pindakaas. Eet smakelijk!

Uiteraard heb ik in het kader van hoor- en wederhoor TNM per mail een aantal vragen voorgelegd. Ik heb ze daarbij een week de gelegenheid gegeven om met een inhoudelijke reactie te komen. Deze komt er volgens eigen zeggen wel maar is er helaas nog niet, vandaar dat ik deze post nu publiceer.
Concreet verandert er vooralsnog dus niets aan de bizarre tarieven in Duitsland. Spread the word!










Geen opmerkingen:

Een reactie posten