maandag 26 maart 2018

Nieuwe laadpas: Maingau Energie


Alwéér een nieuwe!

Nog amper bekomen van de Entega Flatrate laadpas mogelijkheden hebben we alweer een kersverse nieuwkomer op de laadmarkt die de boel even flink op stelten zet met een dirt-cheap laadpas.

Dit keer gaat het over Maingau Energie GmbH.  Een middelgrote Energieleverancier uit Noord Duitsland met een kleine 300.000 vaste klanten. Ze storten zich vol overgave op de E-mobility markt en daar hoort natuurlijk een concurrerende laadpas bij. Deze laadpas werkt bij alle partijen die zijn aangesloten bij het Hubject platform.

Klik hier om de gratis pas aan te vragen. Ze zijn heel erg blij met nieuwe Nederlandse klanten. Binnen 2 a 3 werkdagen ontvang je hun pas al in je brievenbus.

Ik heb de app en de laadpas inmiddels getest, en het werkt goed. De pas werkt beter dan de app. Het is leuk om te zien dat de verschillende aanbieders nieuwe methodes uitproberen om de EV rijder voor zich te winnen. Dit is niet alleen gunstig voor de prijs maar zorgt ook voor 'echte' concurrentie en sluit beter aan bij de grote diversiteit in het EV-rijders landschap.


Thumbnail

Bijzondere tariefstructuur

Wat maakt deze kaart zo bijzonder?  Wel, iets waar ik in principe tegen ben, een tariefstelling per minuut. Echter omdat het tarief zó laag ligt, is dat tóch concurrerend. Ze hanteren verder geen maand of abonnement-bedrag. De pas kan dus volledig gratis aangevraagd worden.

Snelladen bij Allego voor minder dan €0,06 per kWh 

Ze rekenen 5 cent per minuut dat je aan het laden bent. Dit betekent dat hoe sneller je laadsessie verloopt, hoe lager het tarief is. Zie ook deze tabel. In Nederland zijn 75% van de publieke laadpalen van het type 11kW of hoger. Dit maakt de pas een geduchte concurrent van alle andere laadpassen die toch al snel €0,30 tot €0,35  per kWh in rekening brengen. Hier komen dan vaak nog startkosten bij, bijvoorbeeld E-laad rekent €0,61 startkosten.

Snelheid    € / kWh
3,7kW 0,81
11kW 0,27
22kW 0,14
43kW 0,07
50kW  0,06
Amersfoort = Allego 

Sta je dus in een stadscentrum aan een reguliere 11kW laadpaal dan laadt je ongeveer voor 0,27 / kWh.

Hou er rekening mee dat je elektrische auto dan wel 3-fase laden en/of snelladen moet ondersteunen. Doet jouw auto dit niet - heb je bijvoorbeeld een plugin hybride of een e-Fiat 500- dan laadt je maximaal op 3,7 kW  en kan je deze pas beter links laten liggen, hij wordt dan erg duur.

De kaart werkt op alle laadpunten welke zichtbaar zijn in de  'Einfach Strom Laden' app voor iPhone en Android toestellen. Via de app kun je het laden ook starten en stoppen.

Voorlopig lijkt het zich te beperken tot Allego en de laadpalen van Last Mile Solutions (o.a. Ecotap e.a.). Hier vallen ook alle snelladers van Allego onder, aangezien ze geen onderscheid maken tussen AC en DC.

Dit maakt naast deze snelladers in Nederland  de pas dus ook zeer bruikbaar in Typische Allego gebieden zoals Amstelveen, Amersfoort, Arnhem & Deventer.

Er komen dagelijks nieuwe netwerken en laadpalen bij, dus hou de app (of dit blog) goed in de gaten.

Enkele startup-probleempjes


Nederlandse IBAN

Zolang je de pas nog niet hebt kun je direct hun app (iPhone) (Android)  gebruiken om de laadsessie te starten, echter bij het invullen van een niet-duitse IBAN geeft de app de melding dat deze niet geldig is.

Je kunt dus een Duitse (N26.com) IBAN aanmaken en deze koppelen, óf ze een mailtje sturen. Dan zetten ze het tarief op €0,00 per kWh.

De laadsessies zijn natuurlijk -helaas- niet gratis, maar worden dan bijgehouden en uiteindelijk zullen deze laadsessies dan alsnog van je IBAN geïncasseerd worden als ze dit probleem hebben opgelost. Tot die tijd hebben ze het probleem opgelost door je af en toe een push bericht te sturen waarin ze vragen of je het verschuldigde bedrag even over wil maken.

Laadsessie stoppen met de app nu ook mogelijk

Na de update van 29 maart 2018 is er nu ook de stop-met-laden-knop toegevoegd in de 'Einfach Strom laden' App.



Disclaimer: Ik wordt niet betaald door Maingau of andere willekeurige provider of operator. Ik heb er geen belang bij. Dit zijn slechts tips van de ene EV rijder aan andere EV rijders; doe er je voordeel mee.





1 opmerking:

  1. Hoe kan ik inloggen bij de comments zodat er niet steeds "unknown" staat?

    BeantwoordenVerwijderen